Selecteer een pagina

Recensies is een van de belangrijkste, maar ook meest onderschatte factoren bij een bedrijf. Vrijwel ieder bedrijf heeft goede recensies nodig. Enerzijds kan hier veel van worden geprofiteerd, maar anderzijds kan het ook goed misgaan wanneer er slechte recensies over je bedrijf komen. En het vervelende is dat slechte recensies veel sneller slecht uitpakken dan dat goede recensie je op kunnen leveren. Tijd om hier dus wat aandacht aan te geven.

Tips om betere recensies te ontvangen

Recensies over je bedrijf zullen er altijd wel komen, helemaal met de social media van tegenwoordig. Maar deze kunnen we wel gedeeltelijk beïnvloeden en daarmee wordt niet bedoeld om alle slechte reacties te verwijderen. Naast recensies over je bedrijf kan het ook zijn dat je een boek hebt geschreven en je goede boekrecensies wilt. Bij Pumbo vind je van alles over boekrecensies.  Hieronder een aantal tips om dit positief te beïnvloeden.

  • Vraag je netwerk om een beoordeling achter te laten op een bepaalde plek. Waar dit is, is helemaal van jou afhankelijk. Zo zijn er verschillende reviewwebsites. Stel je klanten of potentiële klanten meerdere vragen om op deze manier meer in hun los te krijgen. Probeer klanten naar de reviewpagina’s te krijgen waar je vanuit gaat dat ze een positief bericht achterlaten. In een boek kan dit achterin het boek zijn of ergens anders in of op het boek. Want wie laat een negatieve reactie wanneer hij of zij het hele boek leest? Betrokken klanten zijn veelal positieve klanten.
  • Zoek naar reviewplatformen waar jouw bedrijf, product of dienst betrekking op heeft. Zo zijn er vele platformen voor boeken, sporten of andere zaken waar jij je op kunt aanmelden.
  • Breng je boek in de media. Veelal is de kans klein dat deze gratis in de media ter sprake komt, maar wie weet kan het ook wel voor aan gunstig bedrag. Bovendien zal dit ongetwijfeld voor vele extra verkopen zorgen. Maak een lijst en begin met media te benaderen.
  • Geef andere vakmensen in de branche een primeur. Zij mogen bijvoorbeeld als eerst van iedereen het boek lezen in ruil voor een review. Bovendien heb je de kans om reviews te ontvangen van bekende specialisten in jouw vakgebied. Deze reviews kun je vervolgens gebruiken voor de promotie van het boek.